close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ייעוץ ארגוני - תחום עולה בחברות

מערכת שורשג טבת, תשעה25/12/2014

הייעוץ הארגוני נועד לסייע לארגון לשפר את התפקוד שלו, תוך התמקדות בתהליכים הקורים בו ובסביבתו

תגיות:
מהו ייעוץ ארגוני?
לעיתים נדמה כי בחברה שלנו, ובמגזר העסקי במיוחד, צצים כפטריות אחר הגשם מיני תפקידים שאנו לא מבינים את מהותם ותפקידם. אחד מאותם תפקידים זכה לשם הכללי והבלתי מחייב – יועץ ארגוני. אז מהו בכלל ייעוץ ארגוני? כשמו כן הוא, נועד  הייעוץ הארגוני לסייע לארגון לשפר את התפקוד שלו, תוך התמקדות בתהליכים הקורים בו ובסביבתו. הייעוץ הארגוני מתמקד בתהליכי השינוי המתרחשים בארגון דינמי, ועוזר לו להגדיל את יכולותיו, לצמוח ולהשיג את מטרותיו, עם דגש על העצמת עובדיו. הייעוץ הארגוני מקבל את התפיסה לפיה הצלחת הארגון תלויה באנשים שמרכיבים אותו וברווחתם.

מקורות
מקורות הייעוץ הארגוני הם בתחילת התפתחות מפעלי ותאגידי הענק. ההתרחבות העסקית והתאגידית הובילה לכך שתאגידים החלו להעסיק כמות עובדים גדולה בהרבה מכפי שהורגלו, אך ללא הכשרה ארגונית מסודרת להתמודדות עם כמות כזו של עובדים. נוצר צורך בגורם שישפר את יעילות הארגון וימקסם את יכולותיו – בארגון אנשים, הנעת עובדים, שיפור הקשר בין ההנהלה לעובדים ושיפור תהליכי העבודה.

הייעוץ הארגוני ניתן לרוב לאחר קבלת ייעוץ אסטרטגי, המכווין את הארגון באשר לשאלה ה-מה. לאחר שהארגון הבין מה עליו לבצע, מתמקד הייעוץ הארגוני ב-איך, כלומר במה הדרכים שעליו לנקוט על מנת להגיע למטרות שהציב לעצמו.

היועץ הארגוני
היועץ הארגוני הוא, על פי רוב, דמות חיצונית. הסיבה לכך טמונה בכך שעובדים – זוטרים ומנהלים כאחד – ייטיבו לקבל את הביקורת הבונה מאדם חיצוני ובלתי תלוי בכל הנוגע לתפקודם, שכל מטרתו היא הצלחתם. היועץ הארגוני מרכז בייעוצו שלושה עולמות תוכן וניתוח:

משימתי – מטרות ויעדי הארגון, אסטרטגיות שיווקיות, שיפור תהליכים, מבנה הארגון.
אנושי – פסיכולוגיה ארגונית, מדעי ההתנהגות, עבודת צוות, מישוב והערכה, תגמול, הדרכת והנעת עובדים.
סביבת הארגון – יחסי הגומלין בין הארגון לבין האנשים בסביבתו – לקוחות, מתחרים, ספקים וכו', המהווים את המבנה של סביבת הארגון.
בכדי לנתח ולהבין את שלושת התחומים האלה, ולשפר את הארגון תוך התחשבות בשלושתם, נדרש היועץ הארגוני להכשרה בשני תחומים – מדעי ההתנהגות השונים (סוציולוגיה, פסיכולוגיה), והנדסת תעשייה וניהול. שילוב בין שני תחומי ההתמחות הללו יוצר אדם שמבין את המרחב הארגוני והעסקי ואת הגורמים המניעים את הצלחתו או כישלונו, ומתמקד בגורם האנושי כגורם המניע את התהליכים הקורים בארגון.

הכשרה
הכשרת יועץ ארגוני היא של תואר שני בייעוץ ארגוני. מתקבלים אליה בעלי תואר ראשון בתחום ממדעי ההתנהגות, או מתחום שונה שביצעו השלמה מקצועית לתחום הייעוץ הארגוני. הלימודים מתמקדים בכל הנדרש מהיועץ הארגוני בשביל לבצע עבודתו בצורה הטובה ביותר – אימון ניהולי, ייעוץ פנים ארגוני, הנחיית קבוצות, יחסי עבודה, משאבי אנוש, התנהגות ארגונית ועוד תחומים רבים. מכולם נוצר עם קבלת התואר היועץ הארגוני – דמות משמעותית וחשובה בסביבה העסקית המודרנית.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה